بند بازی

تبلیغات

نویسندگان

پشتيباني آنلاين

    پشتيباني آنلاين

درباره ما

    عاشوری مربی تربیتی دبستان شهید معلم کلایی

امکانات جانبی

ورود کاربران

    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

    نام کاربری
    رمز عبور
    تکرار رمز
    ایمیل
    کد تصویری

آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 58
    کل نظرات کل نظرات : 0
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 0

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز : 87
    بازدید دیروز بازدید دیروز : 54
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 9
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 5
    آي پي امروز آي پي امروز : 29
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 18
    بازدید هفته بازدید هفته : 153
    بازدید ماه بازدید ماه : 153
    بازدید سال بازدید سال : 943
    بازدید کلی بازدید کلی : 14523

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 52.14.224.197
    مرورگر مرورگر :
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز :

چت باکس


    نام :
    وب :
    پیام :
    2+2=:
    (Refresh)

تبادل لینک

    تبادل لینک هوشمند

    برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان اطلاعات عمومی و آدرس mazand.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






خبرنامه

    براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



آخرین نطرات

بند بازی

بند بازی

هدف : حفظ تعادل  کلاس : اول تا پنجم

روش اجرا : بدن را کاملا راست نگه دارید و به آهستگی روی خط کج وممتدی که روی زمین کشیده شده است راه بروید . برای حفظ تعادل دست ها را به طرفین باز کنید . ( می توان هنگام راه رفتن کتابی روی سر بگذارد).


تاریخ ارسال پست: شنبه 21 دی 1398 ساعت: 15:34
می پسندم نمی پسندم

امدادی بالا و پایین

بازی های دبستانی ( بازی های امدادی )

امدادی بالا و پایین

هدف : تسلط بر توپ، انعطاف پذیری، حس همکاری و دقت

کلاس : چهارم و پنجم

تعداد : کلاس در دو گروه یا بیشتر

وسیله : یک توپ بازی برای هر گروه

شکل بندی : پشت سر هم ( ستونی )

 

 

نحوه اجرا

نفر اول هر گروه توپ را دو دستی از بالای سر به نفر پشت سری می دهد، نفر دوم نیز توپ را گرفته و از بین پاهایش به نفر پشت سری خود رد می کند که او نیز از روی سر به نفر بعدی و به همین ترتیب تا نفر آخر که بعد از دریافت توپ بلافاصله از سمت چپ به جلوی گروه خود دویده و دذ اول ستون قرار می گیرد و همه نفرات به اندازه یک نفر به عقب حرکت می کنند . باز به همان ترتیب توپ به جریان گذاشته می شود. نفر اول باید همیشه توپ را از بالای سر رد کند . گروهی که زودتر به حالت اولیه برگردد برنده است.


تاریخ ارسال پست: شنبه 21 دی 1398 ساعت: 15:30
می پسندم نمی پسندم

حیوان لنگ

بازی های دبستانی ( شیرین کاری ها )

حیوان لنگ

هدف : حفظ تعادل وانعطاف پذیریکلاس : اول تاپنجم

روش اجرا : چهار دست وپا روی زمین در حالی که یکی از پاها بالا نگه داشته شده است با سرعت روی یک پا و دست بدوید(راه بروید )


تاریخ ارسال پست: شنبه 21 دی 1398 ساعت: 15:28
می پسندم نمی پسندم

رگبار توپ

بازی های دبستانی ( بازی های متنوع )


 

 

رگبار توپ

اهداف : پرتاب ها و گرفتن ها

تعدادبازیکن: همه کلاس در 2 گروه یا بیشتر

کلاس: اول تا پنجم

ابزارلازم: 10 تا 15 عدد توپ پلاستیکی یا توپ والیبال کم باد

محوطه بازی: 15 × 15 متر

شرح بازی و نحوه اجرا : مربی بچه ها را به گروه های 4 یا 5 نفره تقسیم کرده و هر کدام را در یک طرف محوطه بازی قرار داده و خطی را به عنوان مرز بین دو گروه در وسط زمین معین میکند سپس به تعداد مساوی بین دو گروه توپ تقسیم می کند و بعد از آن با صدای سوت بچه ها توپ ها را به سوی زمین مقابل پرتاب می کنند و این کار تا مدت معینی ( مثلا 1 دقیقه ) ادامه می یابد سپس تعداد بازی متوقف شده و تعداد توپ های موجود در داخل زمین هر گروه شمارش می شود  گروهی که تعداد کمتری توپ در زمینش باشد برنده بازی خواهد بود و سپس گروه های بعدی به همین شکل در بازی شرکت می کنند.


تاریخ ارسال پست: شنبه 21 دی 1398 ساعت: 15:28
می پسندم نمی پسندم

الا کلنگ - شیرین کاری

بازی های دبستانی ( شیرین کاری ها )


 

 

الا کلنگ

هدف : هماهنگی ، تقویت سرعت عمل و عکس العملکلاس : اول و دوم

روش اجرا : هم بازی ها روبروی هم می ایستند و دست همدیگر را گرفته و در حالیکه یکی از آنها ایستاده است هم بازی دیگر تا جایی که بتواند روی زانوهایش می نشیند. سپس بلند شده هم بازیش عمل اورا تکرار می کند.

 

 

چرخ خاک کشی

هدف : تقویت عضلات دست ،کتف و کمر کلاس : دوم تا پنجم

روش اجرا : هم بازی هاپشت سر هم می ایستند نفر جلو دست هایش را صاف روی زمین می گذارد . نفر پشت سری پای او را از مشت یا زانو گرفته از زمین بلند می کند ، نفر جلویی که  روی دست هایش قرار گرفته با دست های خود به طرف جلو حرکت می کند هم بازی هاپشت سری دنباش می رود. تکرار همین عمل با تغییر جا ادامه می یابد.


تاریخ ارسال پست: شنبه 21 دی 1398 ساعت: 15:8
می پسندم نمی پسندم

رفيق تو رو كي برد؟؟؟

  • نام بازی: رفیق تو را کی برد؟
  • اهداف کلی:  تقویت تعادل  و استقامت جسمی، تقویت حس حدس و تجسم
  • اهداف جزئی: استفاده صحیح از اوقات فراغت
  • تعداد بازیکن: حداقل 8 نفر
  • سن بازیکنان: 9 الی 14 ساله
  • ابزار لازم: ندارد
  • محوطه بازی: حداقل یک اتاق

 

شرح بازی:

 

بچه ها به دو گروه مساوی تقسیم می شوند. به قید قرعه یا شیر و خط، دو گروه عقب و جلو مشخص می شوند و در فاصله ی یک متری پشت سر هم قرار می گیرند به طوری که نفرات گروه جلویی افراد گروه پشت سر خود را شناسایی کرده اند و به نام می شناسند.

حال دستهای خود را مانند دوربین جلو چشمان خود قرار می دهند تا به غیر از روبرو جایی را نبینند.

یک نفر از گروه عقب پیش آمده و یواشکی با یک انگشت خود یکی از افراد گروه جلویی را هل داده و به پیش می برد. یکی از رفقایش می گوید: (رفیق تو را کی برد؟) و او باید جواب دهد: فلانی، که اسم یکی از نفرات گروه عقبی می باشد.

چنانچه فلانی، درست اسم همان فردی باشد که او را پیش می برد آنگاه از همانجا سوار بر پشت هل دهنده می شود و تا خط گروه خود سواره می آید. و دو گروه سر جای خود انجام وظیفه می کنند.

اما اگر اسم مذکور درست نبود و غلط از آب درآمد باید همان بازیکن گروه جلویی نفر هل دهنده را تا خط گروه خودشان بیاورد که ضمناً جای دو گروه و نقش آنها عوض می شود.

  • نکات: در این بازی به هنگام سوارکاری، تفاوت هیکل ها، بازیکنان ریزنقش را دچار اشکال خواهد کرد. پس لازم به نظر می رسد مربی هنگام برگزاری بازی، از کودکان هم سن و سال و هم قد و قواره استفده کند.

 

  • نتیجه بازی: کودک با اجرای این بازی ضمن تمرکز حواس دقت نظر را پرورش داده و قدرت تجسم را بارور می کند.

تاریخ ارسال پست: شنبه 21 دی 1398 ساعت: 15:7
می پسندم نمی پسندم

با توپ روی دایره - بازی محوطه باز

بازی های دبستانی ( امدادی )


 

با توپ روی دایره       

هدف : چابکی ، سرعت ، تقویت حس همکاری

کلاس : دوم تا پنجم

تعداد : کلاس در دو گروه

وسیله : دو عدد توپ یا چوب دو امدادی

شکل بندی : یک دایره برای هر گروه

طریقه اجراء: بعد از اینکه کلاس به دو گروه مساوی تقسیم شد طوری روی محیط دایره ها که قبلا بر روی زمین کشیده شده اند قرار می گیرند که فاصله آنها از یکدیگر زیاد نباشند. یکی از بازی کنان به عنوان داوطلب توپ را به دست گرفته و با سرعت پشت سر بچه ها (پشت دایره)شروع به دویدن میکنند و پس از اینکه یک دور کامل دوید توپ را به نفر بعدی که روی دایره ایستاده است میدهد و خود به جای او می ایستد و نفر دوم هم حرکت نفر اول را تکرار کرده و توپ را به نفر سوم میدهد و بازی به همین ترتیب ادامه پیدا میکند.

در این بازی ،گروهی برنده است که توپ را زودتر در دست اولین نفر آغاز کننده بازی قرار دهد.در این بازی میتوان به جای توپ از چوب دو امدادی نیز استفاده نمود.

نوع دیگر همین بازی: این امدادی شبیه امدادی دایره دایره است و با این تفاوت که دونده ها با حرکت مارپیچی طوری داخل و خارج میشوند که یک در میان از میان بچه های دور دایره رد شوند.


تاریخ ارسال پست: جمعه 20 دی 1398 ساعت: 12:40
می پسندم نمی پسندم

بساز و بساز - بازی محوطه باز

    گروه هاي شركت كننده در بازي در حالي كه در حياط مدرسه پراكنده هستند، درحال حركت دست مي زنند و مي گويند « بساز و بساز، چي بسازم».
    مربي هم مي گويد: يكي از اشكال هندسي يا علائم قراردادي، رياضي و يا اشكال دشوارتر مثلاً «مساوي» بساز بلافاصله اعضاي هر گروه يا تيم بايد با بدن هاي خود شكل مساوي را بسازند. هر گروه يا تيم كه زودتر شكل اعلام شده را بسازد يك امتياز كسب مي كنند. دوباره بازي ادامه پيدا مي كند و همه در حالي كه پراكنده شده و جمله « بساز و بساز، چي بسازم» را فرياد مي زنند، مربي شكل ديگري را اعلام مي كند. به عنوان مثال مي گويد مثلث بساز. بلافاصله اعضاي هر گروه و تيم با قرار گرفتن در اضلاع يك مثلث فرضي آن را مي سازند. دوباره گروهي كه شكل مثلث را ساخته امتياز كسب مي كند و بازي ادامه پيدا مي كند. در پايان بازي پس از جمع امتيازات، تيم يا گروه برنده اعلام مي شود.
    * تعداد اعضاي گروه ها بايد مساوي باشد.
    * هنگام گفتن جمله « بساز بساز، چي بسازم» بايد همه در حركت باشند.
    * هرگروه كه شكل را ساختند دسته جمعي اعلام آمادگي مي كنند. به اين ترتيب گروه آماده دسته جمعي مي گويند:گروه ( شماره يا نام گروه را مي گويند) آ - ما- ده.
    * اهداف پرورشي بازي
    شناخت بيشترعلائم قراردادي رياضي واشكال هندسي و در مراحل بالاتر اشكال طبيعي دشوارتر، تمرين قدرت هدايت ورهبري، سرگروهي تيم، تقويت هماهنگي و همبستگي گروهي، ايجاد تحرك و شور و نشاط.


تاریخ ارسال پست: جمعه 20 دی 1398 ساعت: 12:21
می پسندم نمی پسندم

بازی های بومی محلی

بازی های دبستانی ( بازی های بومی محلی )

ابتدا کودکان، در محوطه ی بازی جمع می شوند و یکی را به عنوان راهنما، انتخاب می کنند. راهنما، روی کاغذ اسامی بازیکنان را یادداشت و سپس به طور مخفی برای هر یک از آنها نام حیوانی را عنوان می کند (مانند: شیر، پلنگ، عقاب، ببر، ...) و روبروی اسمشان می نویسد. به طوری که هر یک فقط نام خود را بداند.
سپس در قسمتی از محوطه بازی دایره ای به شعاع یک متر رسم و توپ تنیس را در مرکز آن قرار می دهد. با فرمان راهنما، بازیکنان در محیط دایره با فواصل یکسان قرار می گیرند و حواسشان را جمع می کنند راهنما، عنوان یکی از آنها را با صدای بلند می گوید. مثلاً عقاب
فردی که نامش عقاب است، بایستی سریعاً توپ داخل دایره را بردارد و بازیکنان را نشانه گیری کند تا توپ به یکی از آنها اصابت کند و آنها نیز باید با سرعت تمام خود را از منطقه ی دایره دور کنند و با جای خالی دادن ها سعی نمایند تا توپ به آنها اصابت نکند.
اگر توپ پرتاب شده ی او، به هیچ یک از بازیکنان، اصابت نکند، یک امتیاز منفی می گیرد. ولی اگر بتواند یکی را هدف قرار دهد، یک امتیاز مثبت کسب می کند و بالعکس برای بازیکنی که مورد هدف قرار گرفته، یک امتیاز منفی منظور می گردد.
و شخص راهنما، همه ی این امتیازات را در برگ اسامی و عناوین یادداشت می کند و با فرمانی دیگر، دوباره همه ی بچه ها، روی محیط دایره با فواصل یکسان می ایستند و ...
راهنما با صدای بلند، مثلاً: شیر
و بازی با همان ترتیب اجرا می شود و تا دوست دارند و یا وقت تمام نشده می توانند ادامه دهند.
در خاتمه او، برنده ی اصلی بازی را اعلام می کند و ضمناً بازیکنانی که امتیاز منفی دارند، آنهایی را که امتیاز مثبت دارند، به عنوان جریمه روی کول خود گرفته و یک بار میدان بازی را دور می زنند.

  • نتیجه بازی: کودکان ضمن دستیابی به اهداف یاد شده، نوعی انعطاف حرکتی و رفتاری در آنها پدید می آید. این بازی همچون تمامی بازیهای تحرکی ضامن سلامتی و تقویت قلب آنهاست

تاریخ ارسال پست: جمعه 20 دی 1398 ساعت: 12:12
می پسندم نمی پسندم

پاس کاری - بازی محوطه باز

پاس کاری

 

هدف: تسلط بر توپ ( گرفتن ها و پرتاب ها )

کلاس: چهارم و پنجم

تعداد: همه کلاس ( 2 تا 4 ردیف )

وسیله: 2 تا 4 عدد توپ کم باد والیبال یا پلاستیکی

شکل بندی: ردیف ها روبروی هم در حالی که یک راهرو در وسط قرار دارد

شرح بازی و اجرا: توپ بین دو ردیف به شکل پاس دو دستی انداخته می شود.

انواع دیگر همین بازی

1 ) پاس یک دستی ( با دست راست یا چپ )


تاریخ ارسال پست: جمعه 20 دی 1398 ساعت: 11:26
می پسندم نمی پسندم

خرگوش بی لانه - بازی محوطه باز

خرگوش بی لانه

اهداف : چابکی

تعدادبازیکن: همه کلاس

کلاس: سوم تا پنجم

شرح بازی و نحوه اجرا : مربی پس از توضیح بازی برای بچه ها ، آنها را سازماندهی می کند بدین صورت که دو نفر دست هم را گرفته و نفر سوم در بین آنها قرار گرفته ( به شکل یک لانه ) که تمامی بچه ها بدین صورت در نقاط مختلف زمین استقرار می یابند و دو نفر از بچه ها یکی به عنوان خرگوش و دیگری به عنوان گرگ در بیرون از محوطه بازی قرار دارند که با فرمان مربی خرگوش فرار کرده و گرگ نیز به دنبال او می رود که خرگوش به سمت لانه ها رفته و به داخل لانه ای می رود به محض ورود خرگوش ( بی لانه ) به داخل لانه فردی که داخل لانه قرار دارد بیرون آمده و از دست گرگ فرار می کند و اگر گرگ خرگوش را بگیرد جای او با خرگوش عوض می شود و این بازی ادامه می یابد البته با فواصل زمانی معین نفرات وسط با دو نفر دیگر به ترتیب تعویض می شوند.


تاریخ ارسال پست: جمعه 20 دی 1398 ساعت: 11:12
می پسندم نمی پسندم

کیل و به ردان - بازی محوطه باز

کیل و به ردان

این بازی که یک نوع بازی گروهی است به دو گروه مساوی بازیکن و یک زمین مسطح مستطیل و شش تا سنگ که سه تا یک طرف و سه تا طرف دیگر توسط گروهها عمود بر زمین قرار می دهند . رویه بازی بدین قرار است که هر کس زودتر سه تا سنگ خود را عمود کنند شروع کننده بازی هستند و هر کدام امتیاز یک بار قرار دادن سنگ های عمود شده طرف مقابل را دارند با زدن هر یک از سنگ های عمود شده توسط افراد یک امتیاز داده می شود و این ادامه پیدا می کند تا سنگ ها را به زمین بزنند و یک امتیاز را به دنبال دارد اگر سه بار سنگ های طرف مقابل را بزنند یکی از افراد گروه مقابل را از گردونه خارج می کنند و این کار تا برکنار کردن تمام افراد گروه ادامه دارد .


تاریخ ارسال پست: جمعه 20 دی 1398 ساعت: 11:9
می پسندم نمی پسندم

پرتاب کن و بشین - بازی محوطه باز

پرتاب کن و بشین

هدف: تسلط بر توپ ( گرفتن ها و پرتاب ها )

کلاس: چهارم و پنجم

تعداد: کلاس 2 تا 4 ردیف ( متناوب )

وسیله : 2 تا 4 توپ کم باد پلاستیکی

شکل بندی: ستونی پشت سرهم یا نشسته منتظر نوبت

شرح بازی و اجرا: اولین نفر هر ردیف رو به بچه ها می ایستد و با فرمان مربی توپ را به نفر دوم پرتاب می کند. او توپ را گرفته و بعد از برگرداندن به نفر پرتاب کننده بلافاصله خم می شود و می نشیندو اجازه می دهد تا توپ به نفری که پشت سر او قرار دارد برسد و او نیز بعد از گرفتن و پرتاب آن به نفر پرتاب کننده بلافاصله خم می شود تا توپ به نفر بعدی برسد. بازی به همین نحو تا نفر آخر ادامه می یابد. بعد از تمام شدن نفر اول جلو صف ، به آخر صف می رود و جایش را به نفر دوم می دهد. بازی آن قدر ادامه می یابد تا هر نفر بتواند یک بار در جلوی صف قرار بگیرد. ردیف یا پروهی که زودنر بازی را به پایان برساند برنده خواهد بود.


تاریخ ارسال پست: جمعه 20 دی 1398 ساعت: 11:4
می پسندم نمی پسندم

مجسمه - بازی محوطه باز

مجسمه

هدف : سرعت ، سرعت عکس العمل   کلاس : اول تا پنجم

روش اجرا : بچه ها به شکل صف پشت خط شروع می ایستند ، مربی در فاصله تقریبی 20 متر از آنها قرار می گیرد . با سوت اول یا دست زدن مربی ، بچه ها به سوی او می دوند و با سوت دوم ، همه باید مانند مجسمه بی حرکت در جای خود بایستند. هر فردی که حرکت اضافه انجام دهد به خط شروع برمیگردد و بازی به همین شکل ادامه می یابد نفری که بتواند زودتر خود را به مربی برساند برنده نهایی است.

 


تاریخ ارسال پست: جمعه 20 دی 1398 ساعت: 10:35
می پسندم نمی پسندم

منو بگیر منو نگیر - بازی محوطه باز

منو بگیر منو نگیر

هدف : سرعت ،دقت و سرعت عکس العمل  کلاس : اولتاپنجم

روش اجرا : بچه ها روی یک دایره می ایستند یکی از آنها در خارج از دایره راه می رود همزمان با لمس یکی از

بچه ها می گوید (( منو بگیر)) یا ((منو نگیر)) و شروع به دویدن می کند . فردی که زده شده با توجه به جمله ای که شنیده باید ، اگر گفته شده (( منو بگیر)) او باید بلافاصله نفر زننده را دنبال کند و قبل از اینکه سر جایش برسد او را با دست بزند و اگر گفته شده (( منو نگیر)) باید برخلاف جهت دویده و قبل از اینکه او سرجایش برسد در محل خود بایستد. نفری که نتواند زودتر در محل خالی بایستد بازی را ادامه می دهد.


تاریخ ارسال پست: جمعه 20 دی 1398 ساعت: 10:32
می پسندم نمی پسندم

بازی های دبستانی ( امدادی )

بازی های دبستانی ( امدادی )


 

کانگورو ( امدادی )

وسایل مورد نیاز: یک توپ پلاستیکی یا هندبال

رده سنی: کلاس سوم تا پنجم 

تعداد بازیکنان: نامحدود ( به دو یا چند تیم تقسیم می شوند. )

فواید بازی: چابکی - کنترل بدن - حس همکاری

نحوه بازی:

بازیکنان هر تیم به شکل پشت سرهم ( ستونی ) مستقر خواهند شد. نفرات اول توپ را بین دو زانوی خود ( کوچکترها بین رانهای خود ) قرار می دهند و با فرمان رو مربی به صورت پرش جفتپا طوریکه توپ از بین پای آنان نیفتد شروع به حرکت نموده و به سمت علامت مخصوص تیم خود رفته و پس از دور زدن به دور آن به سمت تیم برگشته و توپ را به نفر بعد تحویل داده و خود به انتهای صف میروند.

نکته: چنانچه توپ از بین پای هر بازیکن رها شود باید توپ را دوباره برداشته و از همان نقطه افتادن توپ به حرکت ادامه دهد.

در انتها نیز هر تیم که تمامی اعضای آن وظیفه خود را زودتر به پایان برسانند برنده بازی خواهد بود.


تاریخ ارسال پست: جمعه 20 دی 1398 ساعت: 10:31
می پسندم نمی پسندم

بازی های مناسب زنگ تفریح

« فوتبال، فوتبال دستی، سنگ کاغذ قیچی، استپ هوایی، گرگم به هوا، هلاهوپ و والیبال ازجمله بازی هایی هستند که در زنگ های تفریح انجام می شود. در این بازی ها روحیه همکاری، اطاعت از قوانین، چابگی، کنترل بدن، عکس العمل سریع، تمرکز، هماهنگی چشم و دست و تقویت عضلات بدن افزایش می یابد.»

بخشی دیگر از بازی ها را که ذهن دانش آموزان را تقویت می کند عبارتند از: « دومینو، گل یا پوچ، ماز الکترونیکی و مطالعه کتاب و مجله هم از بازی هایی هستند که نیروی تخیل و دقت، هماهنگی بین مغز و اعضا، مهارت برقراری ارتباط با دوستان، تیزبینی و زبردستی بچه ها را تقویت می کند.»


تاریخ ارسال پست: جمعه 20 دی 1398 ساعت: 10:13
می پسندم نمی پسندم

جایگاه زنگ تفریح و فعالیت در برنامه کلاسی کودکان

جایگاه زنگ تفریح و فعالیت در برنامه کلاسی کودکان

لزوم توجه به زنگ تفریح و فعالیت در برنامه کلاسی کودکان

اهمیت توجه به اختصاص زنگ تفریح و فعالیت در برنامه کلاسی کودکان و فراهم کردن شرایطی برای فعالیت و تحرک بدنی بیشتر در این مقاله بیان شده است. همچنین در این مقاله به شما راه‌هایی پیشنهاد داده شده است تا به کمک آن‌ها، فعالیت بدنی کودکان خود را افزایش دهید.

در این مقاله به پرسش شما دراین‌باره که چرا و چگونه ورزش کنیم، پاسخ داده خواهد شد.

همه‌ی کودکان کلاس دوم در کلاس معلمی به نام شانون ساونا درحالی‌که به ویدئوهای یوتیوب توجه می‌کنند، از جایشان بلند شده‌اند، دست‌هایشان را تکان می‌دهند، می‌پرند و پاهایشان را به زمین می‌کوبند. این کودکان، نمونه‌ای از کودکان وحشی‌شده نیستند؛ این کار آن‌ها، روشی است که دانش‌آموزان مدرسه‌ی ابتدایی Red Hawk در شهری در ایالت کلرادو امریکا، به کمک آن خود را برای درس‌های ریاضی و علوم آماده می‌کنند.

«اگر دانش آموزان برای مدت‌زمان طولانی‌ای بنشینند، به اندازه‌ کافی درگیر فضای درسی نمی‌شوند و برخی نیز به طور کامل از فضا خارج می‌شوند. حرکت کردن، بهترین راه برای دادن یک وقفه و استراحت به مغز است. در این صورت هنگامی که دوباره زمان تمرکز کردن می‌رسد، کودکان، بهتر می‌توانند در بحث‌ها شرکت کنند و وظایفشان را در کلاس انجام دهند.»

پس از سال‌ها دادن زنگ تفریح و فعالیت در ساعت کلاسی و جا دادن تمرین‌های بدنی در برنامه‌های آموزشی، مدرسه‌ها، خانواده‌ها و سیاست‌گذاران بالاخره در حال جا دادن فعالیت بدنی و زمان بازی و ورزش در روزهای مدرسه هستند. به این دلیل که مطالعه‌های فراوان نشان داده‌اند که ورزش به توانایی‌های کودکان در کلاس بسیار کمک می‌کند و فراتر از این، دانشمندان علوم اعصاب متوجه شده‌اند که فعالیت فیزیکی، مغز کودکان را برای یادگرفتن آماده می‌کند.

چرا دادن زنگ تفریح و فعالیت هنگام برنامه آموزشی بسیار کارآمد است

آکادمی آمریکایی متخصص امراض کودکان (AAP) نیز از این برنامه جانب‌داری کرده است. این آکادمی اظهار داشته است که هر کودکی حق و نیاز به این زنگ تفریح و فعالیت را هنگام یادگرفتن دارد. اندرو گارنر، متخصص کودکان در کلیولند و کارشناس در زمینه پیشرفت نخستین مغز کودکان می‌گوید: «بسیاری از مدرسه‌ها فکر می‌کنند با گذاشتن زمان بیشتر بر روی مباحث دانشی، می‌توانند نتایج تست‌ها را رضایت‌بخش‌تر کنند؛ درحالی‌که در واقعیت، این زنگ تفریح و فعالیت است که فرصتی را برای مغز فراهم می‌کند که درحالی‌که بخشی از آن استراحت می‌کند، بخش دیگر درحال‌توسعه و پیشرفت باشد.»

دلیل دیگری که بر اساس آن می‌توان گفت ورزش کردن کاری بی‌نظیر است، شانسی است که برای کودکانی که در کلاس خیلی دیده نمی‌شوند، فراهم می‌کند تا بدرخشند. گارنر دراین‌باره می‌گوید: «اگر شما در بعضی از مباحث مشکل داشته اما در کلاس ورزش عالی باشید؛ این خود دلیلی بر آمدن دوباره به مدرسه است».

در حال حاضر بسیاری از مدرسه‌ها در حال وارد کردن برنامه‌هایی جهت به حرکت واداشتن کودکان در زمان برگزاری کلاس هستند. در نیویورک، استادان یوگا به کلاس‌های کودکان می‌روند تا به آن‌ها یاد بدهند که چگونه بدن خود را کش‌وقوس بدهند. در پاییز گذشته در شیکاگو، تمامی مدرسه‌های دولتی ابتدایی، در روز حداقل بیست دقیقه زنگ تفریح و فعالیت داشته‌اند. آنه لیون برگر که مدت‌ها در زمینه بهتر شدن وضعیت کودکان در سیستم مدرسه‌های دولتی تلاش می‌کند می‌گوید: این قدمی بزرگ است؛ بسیاری از مدرسه‌ها این زنگ تفریح و فعالیت را برای دهه‌ها یا حتی هرگز نداشته‌اند.

گارنر می‌افزاید: «برای به حداکثر رساندن سلامت ذهنی و جسمی،کودکان باید حداقل یک ساعت در روز زنگ تفریح و فعالیت داشته باشند (که می‌توانید آن را تقسیم کنید). داشتن این زمان در برنامه روزانه وزن کودک را کنترل‌شده نگه می‌دارد، استرس را از او دور می‌کند و به او در بهتر خوابیدن کمک می‌کند.

ورزش‌های ایروبیک، یوگا و هنرهای رزمی نیز می‌توانند کنترل شخصی و حافظه‌ی فعال کودک شما را تقویت کنند و او را به فردی منعطف و حل‌کننده مشکلات تبدیل کنند. افزون بر این، کودکان در سنین پایین‌تر چنان در حال افزایش مهارت‌های مغزی‌شان هستند که آن‌ها را بی‌قرار می‌کند. گارنر دراین‌باره می‌گوید: «ما باید این جنبش‌ها را از درون کودکان بیرون بیاوریم».

با همه‌ی این تفاسیر، اگر مدرسه‌ی کودک شما هنوز بر این ایده متمرکز است که کار پشت میزی بیشتر، برابر است با نتایج بهتر، ما در این مقاله راه‌هایی را برای اجرا کردن ورزش‌های محرک مغز و بدن در خانه به شما پیشنهاد می‌دهیم.

زنگ تفریح

کاترین رامستتر (Cathrine Ramstetter) یکی از نویسندگان برنامه‌ی زنگ تفریح و فعالیت AAP. دراین‌باره می‌گوید:

«در بازه‌های زمانی کوتاه ۵  تا ۱۰ دقیقه‌ای میان هر تکلیف، ورزش، تمرین و حرکت کنید تا ذهن کودکتان پاک شود. از همین امشب آغاز کنید!»

مکللند مگان، متخصص دوره‌های نخستین کودکی در دانشگاه اورگان استیت می‌گوید: «تمرین کردن خویشتن‌داری از طریق بازی‌های  فعال که باعث می‌شود کودکان توقف کنند، فکر کنند و دوباره بازی کنند، باعث می‌شود که بتوانند در کلاس بهتر فعالیت کنند.»

 بازی استوپ رقص را امتحان کنید! کودکان با موسیقی سریع،تند می‌رقصند و با موسیقی آرام‌بخش، آرام می‌رقصند و هنگامی که موسیقی متوقف  می‌شود می‌ایستند. همچنین می‌توانید از کودکان بخواهید شبیه به یک شخصیت کند شوند؛ مانند یک زن پیر و سپس مسابقه بدهند. کسی که با تند و کند شدن موزیک همچنان شبیه شخصیت حرکت و رفتار کند، برنده است.

 در مدرسه «رد هاوک» در کلاس ورزش تنیا پیل، معلم تمرینات فیزیکی کودکان، با یک آهنگ مشهور بدن کودکان را به حرکت وامی‌دارد. سایر  معلم‌ها در مدرسه، مانند ساونا، اغلب از یک ویدئوی یوتیوب برای به رقص درآوردن بچه‌ها استفاده می کن پیل دراین‌باره می‌گوید: «ما سعی می‌کنیم که حرکات بدنی برای کودکان را جالب باشد و آنان را مشغول کند تا  کودکان تجربه‌ی مثبتی از این کار داشته باشند.»

رقص‌های بامزه و خاص انجام دهید. به عقیده‌ی پیل: «هدف تحریک کردن مغز کودکان و آماده کردن آن‌ها برای یاد گرفتن است.»

 پس از یک درس، دانش آموزان ساونا همراه یک نفر دیگر درحالی‌که درسی را که همان لحظه آموخته‌اند، خلاصه ‌می‌کنند، به سوی  سالن مدرسه می‌روند و بازمی‌گردند. ساونا می‌گوید: «کودکان اگر بتوانند بدنشان را تکان بدهند، اکسیژن به مغزشان برسد و از یکدیگر ایده بگیرند، بیشتر توانایی نگه‌داری مطالب را در ذهن خود دارند.»

 یک پیاده‌روی کوتاه یا دوچرخه‌سواری در اطراف محله با کودکتان داشته باشید. در همین حال از او بخواهید راجع به موضوع ریاضی یا فصل علومی که  تازه خوانده است، برای شما صحبت کند.

 معلمی به نام کلیر انگر که معلم خواندن کودکان است، برنامه‌ای را درس می‌دهد که در آن حیوانات را با حرکت‌های بدن و واژه‌ها پیوند  می‌دهد. انگر دراین‌باره توضیح می‌دهد که: «کودکان وانمود می‌کنند که بازوشان خرطوم است و می‌گویند: «فیلی فیله می‌گه: ف ف ف!» آن‌ها صدا را می‌شنوند، عکس را می‌بینند و آن را نمایش می‌دهند؛ این‌گونه مغز آن‌ها اتصالات مختلفی برقرار می‌کند که برایشان بسیار سودمند است.»

 در خانه حرکت‌هایی مخصوص به خود را بسازید. با یک کار ساده آغاز کنید: از کودک پیش‌دبستانی خود بخواهید که اسم خود را با حرکات بدنش  هجی کند.

 لیون‌برگر می‌گوید: در بعضی از مدرسه‌های شیکاگو، کودکان راه طولانی را برای ناهار می‌پیمایند؛ از پله‌ها بالا و پایین می‌روند تا به کافه  تریا برسند.

 اگر کودک شما نیاز به یک میان‌وعده دارد یا هنگام درس می‌خواهد از دستشویی استفاده کند؛ او را به یک چالش دعوت کنید. از او بخواهید که  بلندترین راه را با چند دور بیشتر انتخاب کند. دقیقه‌های بیشتری که صرف حرکت می‌شوند، یک وقفه‌ی ذهنی برای او هستند که نتیجه‌اش را وقتی دوباره به سرکار بازگشت نشان می‌دهد.

کودکان حتما نباید به اطراف بپرند تا مغزشان فعال شود. جنیفر کوهن هارپر، معلم یوگا در مدرسه‌ای در نیویورک می‌گوید: معلمان بر این باورند که شاگردانشان در روزهایی که یوگا دارند بسیار آرام‌تر و متمرکزتر هستند. کودکان نیز می‌گویند که در روزهایی که یوگا دارند بهتر می‌خوابند؛ نکته‌ای خیلی مثبت در جهت یادگیری.»

کوهن هارپر می‌گوید: «کشش‌های کودک-دوستانه انجام دهید؛ مانند حرکت جنگجو یا حرکت درخت: این حرکت‌ها به کودکان امکان متمرکز شدن را  می‌دهد. (درباره حرکت‌های مختلف یوگا بیشتر مطالعه کنید)»

 در مدرسه‌های دولتی شیکاگو هنگامی که هوا بد است و امکان خروج از مدرسه وجود ندارد، کودکان زنگ تفریح و فعالیت خود را در فضای  داخلی مدرسه شامل راهرو سالن ورودی و اطراف آن می‌گذرانند که هر قسمت سالن به تمرین یک سری حرکت و ورزش خاص اختصاص داده شده است.

 هر اتاقی را به یک حیوان و حرکت‌های بدنی مختص او اختصاص دهید. برای نمونه تصویری از خرگوش در اتاق پذیرایی داشته باشید و از کودکان  بخواهید که مانند آن بپرند.کودکان با سن بالاتر می‌توانند حرکت‌های بدنی ورزشکاران را تقلید کنند؛ از آن‌ها بخواهید ادای ورزشکاران مختلف را درآورند.

  • یک خیریه در مدرسه راه بیندازید و به کمک آن، اسباب‌بازی و وسایلی بخرید که با آن‌ها می‌توانید حرکت‌های بدنی بیشتر و فعال‌تری را انجام دهید؛ مانند توپ یا طناب.
  • با مربی ورزش برنامه‌ی گفت‌وگو بگذارید: یک استاد تربیت فیزیکی در دانشگاه کنتاچی بر این عقیده است که مشورت با مربیان ورزش بسیار مفید است. مربیان ورزش می‌توانند هم‌پیمانان شما برای تدوین کردن یک برنامه‌ی حرکتی در خانه باشند.

  •  فعالیت کردن، رشد سلول‌های جدید مغزی و رابطه‌ی میان آن‌ها را تحریک می‌کند.
  •  تحقیقات نشان می‌دهد کودکانی که پیش از امتحان به مدت بیست دقیقه ورزش می‌کنند، کم‌تر دچار  حواس‌پرتی می‌شوند و نتیجه‌ی بهتری دریافت می‌کنند.
  •  تحقیقات نشان می‌دهد که پیش‌دبستانی‌هایی که دو روز در هفته به مدت ۸ هفته روزی ۳۵ دقیقه ورزش  می‌کردند، سریع‌تر عمل می‌کردند، سریع‌تر واکنش نشان می‌دادند و در امتحانات دقیق‌تر بودند.
  •  کودکان لاغرتر، حافظه‌ی عادتی بهتری دارند و در به یاد آوردن و ارتباط برقرار کردن میان قسمت های مختلف اطلاعات بهتر  هستند؛ مهارتی که برای خوب امتحان دادن احتیاج دارند.
  •  تحقیقات نشان می‌دهد کودکانی که ورزش می‌کنند، می‌توانند با استرس‌های هرروزه‌ی مدرسه، بهتر کنار بیایند.
  •  کودکان چاق با یک مانع اساسی روبه‌رو هستند: احتمال بیش‌تری برای آن‌ها وجود دارد که یک مقطع تحصیلی را تکرار کنند و دچار ADHDD یا ناتوانایی در یادگیری بشوند. افزون بر این، اعتمادبه‌نفس پایین می‌تواند موقعیت را بدتر هم بکند. فعالیت بیش‌تر در طول روز می‌تواند میزان چربی را کاهش دهد و کارایی را بالا ببرد.

آرنه دانکن: زنگ تفریح و فعالیت، یک ضربه‌ی کارساز

آرنه دانکن، منشی آموزش، درباره ضرورت انجام فعالیت‌های فیزیکی می‌گوید:

«شما را با سه دلیل برای نیاز کودکان به حرکت، آشنا خواهم کرد: دلیل نخست: به صورت واضح، مبارزه با اضافه‌وزن است. هزاران تحقیق مبنی بر وجود رابطه بین فعالیت فیزیکی و دست آوردهای آکادمیک انجام شده است. برخی از مردم دوست دارند بگویند ما وقت نداریم؛ ما باید میان دو چیز یکی را انتخاب کنیم؛ اما این اشتباه است. افزون بر این، مهارت‌های غیرشناختی که هنگام بازی کردن به دست می‌آورید، شگرف هستند؛ مانند مزایای اجتماعی، مهارت چگونگی مذاکره‌ی درست در جامعه، شکست خوردن و درس گرفتن از شکست. وقتی که در کودکی می‌دویدم و میزان کمی انرژی تخلیه می‌کردم، می‌توانستم بنشینم و بیشتر تمرکز کنم و چیزی که برای من صادق بود پس برای میلیون‌ها کودک در سراسر کشور هم صادق خواهد بود.»

«خانواده‌ها باید برخیزند. از مدرسه‌تان بپرسید: مکان‌های امنی برای بازی کردن وجود دارد؟ آیا برای هوای نامناسب فضایی برای زنگ تفریح و فعالیت در داخل ساختمان مدرسه در نظر گرفته‌اند؟ سپس با معلم‌ها و مسئولان برای به وجود آوردن چنین موقعیت‌هایی همکاری کنید.»

«ما به خواندن ارزش می‌نهیم، به نوشتن، به ریاضی؛ بسیار هم مهم هست که برای آن‌ها ارزش قائل باشیم؛ اما من فکر می‌کنم که ما باید به فعالیت‌های بدنی و بازی هم ارزش بنهیم. وقتی برای چیزی ارزش قائل باشیم؛ وقتی صدای خانواده‌ها شنیده بشود، می‌توان انتظار داشت چیزهای خوبی به وقوع بپیوندد.»

نویسنده: 
Jennifer Abasi
برگردان: 
مهگل محمدی
 

تاریخ ارسال پست: جمعه 20 دی 1398 ساعت: 10:11
می پسندم نمی پسندم

ليست صفحات

تعداد صفحات : 2
صفحه قبل 1 2 صفحه بعد